
Ireland 
 
1. Introduction 
 
The Republic of Ireland is a small country, both in terms of its geographical land mass but in 
particular, in population. 4.5 million people live within the borders. The small scale of the 
market has immediate implications for the structure of media markets here, limiting the 
number of players that can be accommodated within any given media market. At the same 
time the  extensive literature suggesting that media industries are especially characterised by 
economies of scale and scope encouraging the creation of larger media enterprises, finds 
local expression in the fact that many Irish media markets (e.g. wireline and mobile 
telephony) are dominated by a either a handful of relatively large players or, in some cases, 
are de facto monopolies (e.g. satellite broadcasting and cable television).  
 
That this is not necessarily the case in all industries (e.g. broadcast television and print 
media) owes much to the presence of international players in the Irish market. A combination 
of political, geographical and linguistic factors have conspired to ensure that the borders 
surrounding the Irish media market are amongst the most porous in the western world. 
Unfortunately this presents very real difficulties in terms of conducting Irish media market 
analyses because it is often impossible to identify the “Irish media market” as a discrete 
entity. For example, published figures in annual reports from Irish media groups tend not to 
isolate their domestic activities from their activities outside Ireland. Furthermore, the 
international media groups that play significant (indeed often dominant) roles in virtually all 
Irish media sectors rarely present disaggregated figures on the value of their Irish activities. 
This is perfectly illustrated by film distribution which is dominated by the US majors. However, 
although Sony, Viacom, Fox etc maintain offices in Ireland, the key decisions for the Irish 
market are taken in London and all of the distributors treat the UK and Ireland as a single 
market, presenting the revenues from both markets in aggregated form. As a consequence, 
for the main part, it is not possible to produce reliable revenue figures as a basis for 
estimating the market shares of individual media firms. For the most part, therefore, the 
discussion which follows addresses questions of media concentration in terms of share of 
circulation, readership, household penetration etc. 
 
The porousness of the Irish market derives in part from the fact that Ireland was a part of the 
United Kingdom until 1922 at which point it became an independent state. (The country was 
officially established as a Republic in 1949.) As a consequence UK-published newspapers 
were widely available in Irish society from the foundation of the state. That said, in the 
newspaper market at least, foreign newspapers have always competed with domestic titles. 
The same was not necessarily true of broadcasting. Thus the reception of BBC radio 
broadcasts in Ireland (which began in 1922) predated the establishment of the first 
indigenous Irish broadcaster (2RN) by four years. Similarly although Irish television did not 
begin until 1961, viewers in parts of the eastern seaboard could have received BBC television 
signals from as early as 1936. British commercial television, broadcast by the ITV network 
was also available in parts of Ireland from 1955. The fact that Ireland has shared a land 
border with a component of the UK (Northern Ireland) made such spillover inevitable. Indeed 
it was the availability of these foreign signals that in part drove the Irish state to establish their 
domestic counterparts. 
 
The presence of overseas players in those markets which spun out of telecommunications 
(ISPs, mobile telephony, etc.) is a more recent phenomenon. Telecommunications services 
were run as a state monopoly until the 1990s. The UK government had nationalized the 
telephone service in 1911 (having previously - in 1869 - nationalized the telegraphs). As a 
consequence, in 1922 the new Irish state inherited a telephone and telegraphs monopoly. 
However, with the publication of the European Union’s 1987 Green Paper on 
Telecommunications and the establishment of the WTO’s 1998 Basic Telecommunications 
Agreement, the pressure to “liberalise” the Irish telecoms market became harder to resist. 
Thus the 1990s gradually saw more and more of the market opened to private competition, 
first in the handset market, then in offerings to corporate customers and in the emerging 
mobile telephony market before the Irish telecommunications market was entirely liberalized 
in December 1998. This private competition was initially constituted by indigenous firms but, 



in a pattern established with the mobile telephony market in particular, such firms typically 
became takeover targets for international media and communications players after enjoying 
rapid initial growth. Thus whilst in 1998 both players in the Irish mobile market were owned by 
domestic firms, as of 2011, the sector is dominated by firms headquartered in the UK, Spain, 
Singapore and Hong Kong.  
 
The arrival of competition into Ireland’s media markets brought with it a concomitant need to 
introduce regulation. Responsibility for the various media sectors is spread between a 
number of institutions: television and radio stations are licenced by the Broadcasting Authority 
of Ireland. However fixed and mobile telecommunications services (including cable and 
satellite television operators) are licenced by the Commission for Communications Regulation 
(COMREG). There is no specific body for licencing newspapers (although since 2006 Ireland 
has had a Press Council which offers a means of redress for individual and companies who 
feel they have been treated unfarily through press coverage.)   
 
That said, all media (including print media) in Ireland are also subject to the oversight of the 
Competition Authority. Until 2002, the Authority treated all business enterprises alike: the 
approval of the Minister for Industry and Commerce was required in any instance where one 
enterprize proposed acquiring 30% or more of another organization. This had some impact in 
the sphere of the media. In 1992, for example, the Competition effectively blocked a move by 
Independent News and Media to increase its shareholding in The Sunday Tribune from 
29.99% to 53.09%. 
 
However, the Competition Act of 2002 included a new section dedicated to media ownership 
reflecting recommendations from a 1996 state Commission on the Newspaper Industry to the 
effect that the relevant Minister (now Enterprise and Employment) take into account the 
following issues in determining whether to permit a media merger to proceed: 
 

• The strength and competitiveness of the indigenous industry in relation to UK titles 
• The plurality of ownership; 
• The plurality of titles; 
• The diversity of views in Irish society 
• The maintenance of cultural diversity. 

 
Indeed the scope of the 2002 Competition Act as a whole was broader than previous 
legislation in that the Minister for Enterprise and Employment may investigate any proposed 
merger where the “exigencies of the common good” demand it. In practice, however, activity 
is limited to mergers involving companies with annual turnovers of €40m of more. 
 
2. The Issues 
 
To the extent that it is a public issue in Ireland, the question of media concentration is 
commonly associated with the perception that a handful of companies control significant 
percentages of one or more media markets. One might expect that concerns around such 
concentration would be framed in terms of its negative impact on the scope for media 
pluralism. In practice such concerns are often - literally - academic in Ireland, however. For 
example, from the late 1980s to the late 1990s, much of what passed as explicit public 
discussion of media mergers and concentration in Ireland was dominated by two key issues: 
 
1) The introduction of private sector actors and competition in the broadcasting sector in line 
with neo-liberal or ‘de-regulatory’ policy developments in the EU and international contexts. 
 
2) In the print media sector, a pronounced concern with a perceived threat to ‘indigenous’ 
newspapers from external (UK-based)  competition (Horgan, 2001; Kenny, 2009). 
 
The latter concern was clearly manifest in the establishment (and framing) of an official 
Commission on the Newspaper Industry in September 1995. The resulting report was highly 
orientated towards industrial and economic as opposed to political and cultural diversity or 
plurality concerns. It was especially attentive to the protection or strengthening of the 



‘indigenous’ print media industry in face of ‘the challenge’ posed by UK-based newspapers 
(Kenny, 2009: 99-100; see also Horgan, 2001).  
 
This is also reflected in the manner in which the Competition Authority applies a test to the 
evaluation of media mergers which is ‘exactly the same as that applied to non-media mergers 
i.e. whether or not it will substantially lessen competition in markets for goods or services in 
the State. ‘ (Ireland, AGMM, 2009: 50). 
 
Attention was drawn to this issue by a state appointed Advisory Commission on Media 
Mergers in 2009 which noted that 
 

‘It is widely recognised that this test while sufficient to protect the public interest in 
competition, is not in itself always sufficient to protect the public interest in media 
plurality and diversity. ‘ (Ireland, AGMM, 2009: 51). 

 
On April 1, 2009, the then Minister for Enterprise and Employment Mary Coughlan informed 
the Irish parliament that it was her “intention to bring forward legislation during the course of 
this year which will reform aspects of competition law, including with regard to media mergers’ 
(cited in Kenny, 2009: 106). However the Minister gave no precise details of the government 
intentions and in practice there has been no legislative change since 2009. 
 
In the meantime, public concern relating to media mergers and concentration of ownership 
has tended to focus less on questions of plurality and more on the possibility that such media 
companies may abuse their market dominance for selfish ends. Indeed such concerns often 
find expression in the personification of dominant businesses in the form of their chairmen or 
chief executives. 
 
Two names in particular stand out in this regard. The first is Tony O'Reilly, for several 
decades the richest man in Ireland, and possibly best known outside Ireland as the former 
chair of HJ Heinz, the food and beverages conglomerate.  
 
Within Ireland, however, he is best known as the (now former) Chief Executive of 
Independent News and Media (INM), a corporation which was built around the acquisition of 
the Independent Group in 1973. As outlined below, INM is by far the largest print media group 
in Ireland and has been since the early 1970s. (Indeed, INM is also one of the largest print 
media owners in Australia and has significant holdings in South Africa. It also owned the 
London Independent Group for nearly a decade until 2007.) However, O'Reilly's media 
interests have also extended beyond print: INM was a partner in Prince's Holdings, which was 
the second largest cable television operator in the Republic from 1992 to 2004. Furthermore, 
from 2000 to 2004, O'Reilly was Chairman of the Valentia consortium which owned Eircom, 
the former PTT.   
 
There have been a  number of highly publicised incidents when it has been asserted that 
O'Reilly's dominant position in the Irish print media and his cross-media holdings have directly 
shaped the editorial content of the newspapers in the INM group. In 1995, it was alleged that 
a subsidiary of yet another O'Reilly-owned company, the Fitzwilton Group, had engaged in 
corrupt behavior when one of its subsidiaries gave a cash cheque for £30,000 to the then 
Minister for Communications. When the allegation became public in the context of a state 
tribunal investigating planning corruption, newspapers within the INM group appeared to 
adopt an agreed editoral position, actively criticising the suggestion that either O'Reilly or one 
of his companies had engaged in illegal activity. (In point of the fact the tribunal never arrived 
at a definitive conclusion in this regard.)  
 
Similarly in 1997 on the day of a general election, the Irish Independent published an editorial 
calling for the electorate to vote against the incumbent administration. This was not 
remarkable in itself but was considered unusual because the incumbent coalition government 
included the Fine Gael party, which the Independent traditionally (albeit sotto voce) 
supported. The Independent's about-face was ascribed to the failure of the outgoing Fine 
Gael-led administration to adequately regulate the activities of "deflector" groups, groups 
based in rural communities not bypassed by cable television who were piggybacking their 



own television distribution systems on the back of legal cable operators. These cable 
operators included Prince's Holdings which INM jointly owned with Tele-Communications 
International (TCI). 
 
Both incidents were taken as demonstrating that O'Reilly was exploiting his extensive media 
interests in the interests of himself or other elements of his corporate empire.  
 
The second figure who exemplifies this focus on the individual is Denis O'Brien. O'Brien's 
history of media ownership began in 1989 when he secured a licence to operate one of two 
local stations in the Dublin market (see below). He subsequently established Esat Telecom as 
a fixed line voice service provider and in 1995 Esat won the first private mobile phone licence 
in Ireland. In 2000, O'Brien sold his stake in Esat to British Telecom, netting in the region of 
€320m. This allowed his Communicorp vehicle to go on something of a buying spree, 
extending his interests in radio in Eastern Europe and consolidating the activities of Digicell, 
now the largest mobile phone operator in the Caribbean. He also acquired the two private 
national radio stations - Newstalk 106 and Today FM - in 2008. At around the same time, he 
began to build a stake in Independent News and Media: this was initially done through 
proxies to avoid alerting O'Reilly and his family to O'Brien's growing stake in the company. 
When the extent of O'Brien's interests in INM became clear, however, he was regarded as a 
hostile bidder by INM. For his part, O'Brien was equally critical of the manner in which INM 
was being run. (His comments came at a point when the current economic recession began 
to kick in with deleterious effects on INM's advertising revenues.) 
 
That said, it was not entirely clear what O'Brien's strategic intent was in acquiring such a large 
stake in the country's largest newspaper group, especially at a time when newspapers 
globally were experiencing falling circulations and falling ad revenues.  
 
However in Spring 2011, a state tribunal investigating the circumstances under which Esat 
Digifone had secured its mobile phone licence in 1995, published an interim report suggesting 
that O'Brien had effectively bribed the Minister for Communications in a bid to secure the 
licence. O'Brien hotly denied these assertions. However, it was apparent that the manner in 
which the interim report was covered by different media was influenced by ownership. INM 
titles devoted less space to the story relative to other Irish papers and, in any case, framed it 
as a story about a corrupt politician. Both the national commercial broadcasters (which are 
also owned by O'Brien) also adopted a more sceptical attitude to the interim report than the 
public service broadcaster. 
 
At this point a public perception emerged that O'Brien's acquisition of dominant stakes in the 
largest commercial radio stations and print media had been conducted in anticipation of a 
negative finding from the tribunal. 
 
Regardless of how insubstantial such perceptions are, they have had an impact politically. In 
October 2011, the Minister for Communications, Pat Rabbitte announced plans for new draft 
legislation exclusively focused on media mergers. In so doing he stressed “the undesirability 
of allowing any one individual or undertaking to hold significant interests within a sector or 
across different sectors of media businesses”.

1
 However, Rabbitte has also acknowledged 

the inadequacy of conventional micro-economic competition analysis metrics for assessing 
media mergers, stressing the need to include criteria relating to the impact on pluralism of 
such mergers. 
  
 
3. Concentration in Media Industries 
 
3.1 Print Media  

                                                 

1
 Michael O’Reagan (2011), 'Pressing issues' behind legislation on media ownership, says 

Rabbitte” Irish Times, 10 October 2011. 

 



 
The indigenous written press in Ireland consists of three/four national dailies, one national 
evening newspaper, five/six Sunday newspapers and approximately 40 regional/local or 
‘provincial’ newspapers. There has been a decline in readership over the past four decades. 
Between 1971 and 2006, the population increased by 40% whilst total daily, Sunday and 
evening sales have declined 10%. With the exception of the Cork-based Irish Examiner, all of 
the daily papers have a discernible orientation towards Dublin, a leaning which accounts for 
the relatively healthy regional sector.  
 
No summary would be complete, however, without acknowledging the extent to which UK-
based titles have become major players in the Irish market: their share of the daily paper 
market has doubled since 1970. However, the presence of UK titles creates some ambiguity 
regarding the number of “Irish” titles as, in both the daily and Sunday markets, at least one 
major title is owned or co-owned by a British press group. In the early 1990s concerns around 
concentration focused on the dominant position of Independent News and Media. However 
the arrival of UK-based media groups have complicated these issues in the Irish market.  
 
The clearly dominant group is Independent News and Media (INM) which was launched in 
1973 by entrepreneur Tony O’Reilly with the purchase of the Irish Independent. INM is now a 
major international player (albeit not on the scale of a News International or a Hollinger) with 
media operations in Australia, New Zealand, South Africa, the United Kingdom and India. 
More recently (since 2008) the ownership of Independent News and Media itself has been “in 
play as cross-media owner Denis O’Brien, whose Communicorp investment vehicle has 
substantial holdings in the Irish broadcast field (see below) increased his personal stake in 
INM. In May 2008, O’Brien announced that his INM stake (which he had been slowly building 
up for 12 months) had surpassed 25%, thus allowing him to block special resolutions from the 
INM board. O’Brien’s attentions were not immediately welcomed by INM: when O’Brien 
acquired several national and local radio stations in a 2007 deal (again see below), INM 
made submissions to both the Competition Authority and the Government objecting to the 
deal on the grounds of cross-media ownership. However since 2008, hostilities between 
O’Brien and INM have largely ceased following the installation of several “O’Brien directors” 
on the board of INM. 
 
Thomas Crosbie Holdings are the second largest private media group in Ireland, but it is 
significantly smaller than INM: in fact it’s turnover is less than 6% of that of INM. The Irish 
Times, the daily with the second largest circulation is unusual in that it is owned by a trust, a 
legal status established in 1974 to defend the paper against corporate takeovers. Members of 
the trust receive no profits: any that are made must be reinvested into improving the quality of 
the paper.  
 
Notwithstanding the trust status of the Irish Times, the indigenous newspaper market is 
entirely commercial in its organization. The kind of state-subsidies found in Scandinavian 
countries are thus unheard of in Ireland. In the event that a newspaper runs into financial 
difficulties, the state has historically permitted them to go under. Thus in 1995, the Irish Press 
Group, which had successfully operated daily, Sunday and evening papers for decades 
before entering a swift decline from the 1980s, went bankrupt. Furthermore, the Competition 
Authority intervened to prevent Independent News and Media from making an investment in 
the Press Group that might have sustained it on the grounds that it gave INM an 
unacceptably influential position in the market as a whole. 
 
Indeed, if one looks only at the indigenous market today, the position of Independent News 
and Media within the Irish market appears remarkably dominant. As Table 1 above indicates, 
it accounts for nearly 85% of all Sunday paper sales and nearly 50% of daily sales.  
 
However this overstates the influence of the group because it fails to take account of sales for 
Irish editions of UK newspapers. The local content of these editions varies from wrapping 
eight pages of local content around a core which is identical to the UK editions to producing 
editions which would be entirely unrecognizable to UK readers. The “localization” strategy has 
been very successful as Table X demonstrates. 
 



Table X:    Irish Editions of UK papers circulation 

Sunday newspapers Jan-Jun 2010 

Irish Mail on Sunday 121,641 

Irish News of the World 131,197 

Irish Sunday Mirror 37,327 

Sunday Times 111,640 

Dailies  

Irish Daily Mirror 60,640 

The Irish Sun 86,064 

Irish Daily Mail 51,338 

 

 
Source: Audit Bureau of Circulation 
 
There are other UK papers on sale in Ireland but their impact is relatively minimal. Of the six 
other UK Dailies on only The Times has ever sold more than 5,000 copies. Similarly of the 
four other British Sundays, only The Observer sells more than 10,000 copies. 
 
The presence of UK-based players is also evident in the regional press. Until the mid-1990s, 
the regional press was - with the exception of approximately 10 titles owned by Independent 
News and Media – in the hands of a myriad of small (often family) firms. However, since 1995 
there has been a flurry of take-over activity. As a result, as of 2010 every regional newspaper 
with a circulation in excess of 20,000 per week is now in the hands of a media group, the 
majority of which are UK-based. They are the Alpha Newspaper Group, Andersonstown 
News Group, Dunfermline Press, Independent News and Media, Johnson Press, and Thomas 
Crosbie Holdings.  
 
Ireland’s print media also includes a periodicals sector, although given the notional 
commitment of the Irish to newspaper (the National Newspapers of Ireland lobby group 
asserts that 19 out of 20 Irish adults read a paper every day), there are relatively few 
indigenous magazines. This is largely due to the overwhelming presence in the Irish market 
of UK-published periodicals. What indigenous titles do exist mirror the categories found in 
other countries: women's magazines, business journals and current affairs loom large.) 
Although the Periodical Publishers Association of Ireland lists 59 members, most of these are 
either very small or engaged in contract publishing (i.e. producing material for corporate 
clients). Only a handful own more than one “off-the-shelf” title. The largest of these is 
Harmonia, a company formed in 2004 as a result of a management buy-out of the former 
Smurfit Publications operation. Harmonia publishes three of the four best-selling women’s 
magazine in Ireland. Others with multiple publicly available titles include Business and 
Finance, Page 7 Media Limited and Mediateam which concentrates on publishing IT-related 
journals.  
 
Concentration in Irish Press 
 
For the purposes of this document we have calculated concentration on the basis of market 
reach (i.e. how many readers/listeners/viewers does a particular media group reach) rather 
than market capitalization. We do with some reluctance as we understand this makes it 
harder to make direct comparisons between Ireland and other countries. However, we cannot 
find a reliable basis on which to even guess at the revenues directly attributable to the print 



activities of Irish media groups. However, even this decision leaves us with some difficulties 
as to how to define the market for Irish press sector.  
 
Broadly speaking the Irish press can be divided in national, regional and local papers. By 
definition the market for a local paper is much smaller than that of a national paper. De facto 
then they are operating in different markets: a fair assessment of the degree of concentration 
in local markets (based on market reach) would only be possible if disaggregated figures for 
the performance of national titles in particular localities were available (which they are not). 
Nonetheless since there are a number of media groups which own a multiplicity of local titles 
(as well as, in some cases,  national titles) we must make some effort to reflect this 
concentration of ownership). 
 
However there is a second problem at the level of the national press market. As noted above 
there are three categories of daily paper in Ireland: Irish owned and published, British owned 
but Irish published and British owned and British published. (Indeed one could argue that 
there is a fourth market, constituted by sales of “international” papers (i.e. papers from 
outside the UK and Ireland) but although it is possible to purchase the International Herald 
Tribune and USA Today in larger cities, their cumulative sales are not significant in Ireland.) 
 
These different newspaper types (Irish papers aimed at the Irish market, British papers re-
purposed for the Irish market and British papers aimed at the British market but sold in 
Ireland), arguably constitute different markets. Thus for the purposes of this paper and the 
calculation of the HHI index we have measured concentration at three levels: 
 
1. Irish owned national titles only 
2. Irish and British national titles aimed at the Irish market 
3. Irish and British titles available in the Irish market. 
 
1. Irish owned national titles only 
 

Title Group Circulation  

  Jan-June 2010 Jan-June 2005 

Irish Times Irish Times Trust 105,742 117,543 

Irish Independent  
 
 
 

Independent News and 
Media 

144,896 164,202 

Irish Daily Star  93,729 108,221 

Sunday 
Independent 

 265,455 291,036 

Sunday World  267,130 273,667 

Sunday Tribune  54,400 71,187 

Evening Herald  67,657 93,830 

The Examiner  
 

TCH 

46,687 57,331 



Sunday Business 
Post 

 49,637 51,823 

Evening Echo  22,888 27,714 

Ireland on Sunday Daily Mail and General 
Trust 

 139,170 

 
 
Titles in bold are owned by Independent News and Media whilst those in italics are part of the 
Thomas Crosbie Group. The UK based Daily Mail and General Trust group acquired Ireland 
on Sunday from Scottish Radio Holdings in 2001. Thus the market shares of the various 
groups in 2005 and 2010 were: 
 

Media Group Market Share 2010 Market Share 2005 

Independent News and 
Media 

80 71.9 

Thomas Crosbie 
Holdings 

10.6 9.8 

Irish Times Trust 9.5 8.4 

Daily Mail  10 

 
 
(There is no 2010 figure for the Daily Mail because in 2008, Ireland on Sunday was 
relaunched as an Irish edition of the British Mail on Sunday.)  
 
Based on these figures the HHI indices for papers exclusively produced for the Irish market in 
2010 and 2005  were 6602.61 and 5436.21 respectively. 
 
Irish and British national titles aimed at the Irish market 
 
As the table below demonstrates “Irish” editions of UK-published papers, constitute a 
significant proportion of the Irish press market. For every two copies of indigenous papers 
sold, Irish readers buy one copy of a UK “Irish” paper. News International publications are 
particular prominent in this regard: although sales have dropped significantly since 2008, in 
2005, the Irish edition of “The Sun” was the second only to the “Irish Independent” in terms of 
daily sales. 
 

Newspaper Group Circulation 
2010 

Market 
Share 
2010 

Circulation 
2005 

Market 
Share 
2005 

Irish Times Irish Times Trust 105,742 5.9 117,543 5.8 

Irish Independent INM 144,896 52.8 164202 52 

Irish Daily Star  93,729  108221  

Sunday Independent  265,455  291036  

Sunday World  267,130  273667  



Sunday Tribune  54,400  71187  

Irish Daily Star 
Sunday 

 54,224  50587  

Evening Herald  67,657  93,830  

Sunday Business 
Post 

TCH 49,637 6.7 51823 6.8 

The Examiner  46,687  57331  

Evening Echo  22,888  27,714  

Ireland on Sunday Daily Mail and 
General Trust 

0 9.7 139170 7.4 

Irish Mail on Sunday  121,641  0  

Irish Daily Mail  51,338  9658  

Irish Daily Mirror Trinity Mirror 60,460 6.6 78914 8.7 

Irish Sunday Mirror  37,327  49814  

The People  20,250  47451  

Irish News of the 
World 

News 
International 

131,197 18.3 164431 19.2 

Sunday Times  111,640  105958  

The Irish Sun  86,064  119770  

 
 
Based on these figures the HHI indices for Irish newspapers and British newspapers 
produced for the Irish market in 2010 and 2005 respectively are 3340.08 and 3182.78 
respectively. 
 
Irish and British titles available in the Irish market. 
 

Group Newspaper Circulation 
2010 

Market 
Share 
2010 

Circulation 
2005 

Market 
Share 
2005 

Irish Times Trust Irish Times 105,742 5.8 117,543 5.7 

INM Irish Independent 144,896 51. 164202 50.8 

 Irish Daily Star 93,729  108221  

 Sunday Independent 265,455  291036  

 Sunday World 267,130  273667  

 Sunday Tribune 54,400  71187  



 Irish Daily Star 
Sunday 

54,224  50587  

 Evening Herald 67,657  93,830  

TCH Sunday Business 
Post 

49,637 6.5 51823 6.6 

 The Examiner 46,687  57331  

 Evening Echo 22,888  27,714  

Daily Mail and 
General Trust 

Ireland on Sunday 0 9.5 139170 7.2 

 Irish Mail on Sunday 121,641  0  

 Irish Daily Mail 51,338  9658  

Trinity Mirror Irish Daily Mirror 60,460 6.5 78914 8.5 

 Irish Sunday Mirror 37,327  49814  

 The People 20,250  47451  

News 
International 

Irish News of the 
World 

131,197 18.2 164431 19.1 

 Sunday Times 111,640  105958  

 The Irish Sun 86,064  119770  

 The Times 2,561  5,986  

Express Group Daily Express 2971 0.4 4,442 0.6 

 Sunday Express 3950  8,029  

Telegraph Group Daily Telegraph 2,871 0.3 3,263 0.3 

 Sunday Telegraph 2,453  3,068  

Pearson Financial Times 3,680 0.2 4,201 0.2 

Guardian Media 
Group 

The Guardian 3,813 0.7 3, 
929 

0.7 

 The Observer 8,145  11,531  

Independent 
Print Ltd. 

The Independent 1,142 0.2 1,923 0.2 

 The Independent on 
Sunday 

1,583  3,095  

 
 



Based on these figures the HHI indices for Irish and British newspapers sold in the Irish 
market in 2010 and 2005 respectively are 3234.06 and 3146.61 respectively. 
 
Regional Market 
 
Until the mid 1990s, ownership within the Irish Regional press market was characterized by 
the prevalence of small privately- or family-owned newspapers. There was only one regional 
press group of any significance, that owned by Independent News and Media. However with 
the arrival of players like Trinity Mirror, the Dunfermline Press, the Johnson Press and 
Scottish Radio Holdings between 1995 and 2005, “independent” regional papers have been 
come the exception rather than the norm. Furthermore INM is no longer the largest player in 
the regional market having been surpassed by the 14-title Johnson Group.  
 

Group Group 
Circulation 
2010 

Group 
Market 
Share 2010 
(%) 

Alpha Newspaper Group (ROI & NI) 31310 4.9 

Celtic Media Group (Dunfermline Press) 51400 8 

Connacht Tribune 27447 4.3 

INM 102150 15.9 

Johnson Press 120126 18.7 

River Media 9321 1.4 

TCH 80644 12.5 

Topic 14500 2.3 

Vale/Mallow Star 16500 2.6 

7 Privately owned titles (aggregate) 63505 9.9 

10 Family owned titles (aggregate) 126807 19.7 

TOTAL REGIONAL PRESS CIRCULATION 643710  

 
 
 
Despite the increased concentration of ownership, however, the regional press is still 
relatively competitive owing to the fact that a number of groups targeted the regional market 
after 1995. Thus if one calculates the HH index on the basis that in addition to the 9 groups 
singled out in the table above there are 17 other regional papers, the HH index is 937.51.  
 
However it should also be stressed that although the regional papers are often discussed as if 
they constitute a single market, in practice virtually all of regional titles operate in limited 
geographical territories and there is little direct competition between such titles. Thus the 
figures for market share immediately above are somewhat misleading. 
 
However, when combined with the figures for national press sales, they offer a fuller picture of 
the role played by particular media groups in the Irish press sector, especially given that two 



of national press players – Independent News and Media and Thomas Crosbie Holdings – 
are also active in the regional market. 
 
 

Group Group 
Circulation 
2010 

Group 
Market 
Share 2010 
(%) 

Alpha Newspaper Group (ROI & NI) 31310 1.3 

Celtic Media Group (Dunfermline Press) 51400 2.1 

Connacht Tribune 27447 1.1 

Daily Mirror and General Trust 118037 4.9 

Express Group 6921 0.3 

Guardian Media Group 11963 0.5 

INM 1049641 43.5 

Independent Print Ltd. 2725 0.1 

Irish Times Trust 105,742 4.4 

Johnson Press 120126 5.0 

News International 331462 13.7 

Pearson 3,680 0.2 

River Media 9321 0.4 

TCH 199856 8.3 

Telegraph Group 5324 0.2 

Topic 14500 0.6 

Trinity Mirror 118037 4.9 

Vale/Mallow Star 16500 0.7 

7 Privately owned titles (aggregate) 63505 2.6 

10 Family owned titles (aggregate) 126807 5.3 

TOTAL NATIONAL and REGIONAL PRESS 
CIRCULATION 

2414304  

 
 



We have not calculated the HH index for these figures, however, since the figures are based 
on the aggregation of two effectively separate markets. 
 
3.2 Audiovisual Media 
 
Legal basis of broadcasting 
 
The Wireless Telegraphy Act of November 1926 created the legal basis whereby the Minister 
for Communications has the sole right to licence broadcast operators, private or public, in 
Ireland. In practice for the bulk of the 20

th
 century, the legal right to broadcast was solely 

placed in the hands of state-run or state-owned broadcasters.  
 
Indigenous broadcasting had began in January 1926 with the launch of the Department of 
Posts and Telegraphs-run ‘ 2RN’ although broadcasts from the BBC’s Belfast transmitter 
were available in parts of Southern Ireland.  
 
In a similar vein, the first television broadcasts received in Ireland were the result of spillovers 
from the UK where the BBC and ITV began television broadcasts in 1933 and 1954 
respectively. Thus when RTE (state-owned national broadcaster) began broadcasting its own 
television service at the end of 1961, it already faced strong de facto external competition.  
 
Crucially, however, audience competition did not mean competition for advertising revenues 
since neither the BBC nor ITV sold advertising space to Irish advertisers. In one sense then, 
RTE was not competing in the same market as the BBC or ITV. Not until the passage of the 
Radio and Television Act of 1988 was provision made for purely commercial, privately owned, 
indigenous broadcasters. Thus from a position whereby there were only two state-run 
television stations and three state-run radio stations, the 1988 Act ushered in more than 20 
new players in national, regional and local television and radio almost overnight. (The 
decision to liberalise the market was partially driven by the long-term existence of pirate radio 
services which had thrived throughout the country since the mid-1970s.) The arrival of cable, 
satellite and digital broadcast services from the 1990s would hugely expand the number of 
international channels available to Irish audiences. 
 
3.2.1 Broadcast TV (over the air) 
 
The two public service broadcasters in Ireland - RTE and TG4 - are owned by the state, 
although legally it is the Minister for Communications who acts as their sole shareholder. RTE 
1 television began broadcasting in 1961 but it was not until 1978 that a second television 
channel, RTE 2 began operating. In addition to a plethora of new commercial entrants, the 
1990s saw the arrival of a third public service television channel in the guise of Teilifis na 
Gaelige (TnaG) which was subsequently renamed TG4. This is an Irish-language channel 
and reflects the state’s nominal commitment to the revival of the language.  
 
In the private sector, there are two television stations with a substantial market presence (i.e. 
available in 80% or more of Irish homes) characterized by quite different ownership 
structures. TV3, which received its licence in 1988 took nearly a decade to find a backer with 
sufficiently deep pockets to actually allow it to begin broadcasting. It was not 1998, a year 
after CanWest Global, the Canadian cross-media giant had taken ok a 45% stake in the 
company, that TV3 was able to actually begin broadcasting. In September 2000 the British 
media group ITV also took a 45 per cent stake in TV3 with the remaining 10% resting with the 
original Irish investors. The significance of Canwest and ITV went further than the financial 
gains their investment brought. Canwest was the largest non-US buyer of US audiovisual 
material whilst ITV was also a major content producer, second only to the BBC in the UK. 
Both investors thus brought substantial quantities of content to the nascent Irish operation. 
This proved crucial to the subsequent success of TV3, a success reflected in the €265 million 
price tag attaching to the station when private equity group Doughty Hanson bought out the 
entire company from CanWest, ITV and the private investors in 2006. 
 
Channel 6, which began broadcasting in 2006 was financially supported by a range of private 
investors including the family behind Barry’s Tea (a popular Irish brand) and the Gowan Motor 



Group who hold the Peugeot Motor Dealership franchise for Ireland. From its inception, the 
channel struggled for market share, and its 2007 accounts indicated that the company was 
running a deficit of €10.5m. As a consequence it was increasingly regarded as a potential 
takeover target. This finally came to pass in July 2008 when TV3 acquired Channel 6 in deal 
worth approximately €2-3m (and more if TV3 manage to turn a profit from Channel 6).  
 
It is also important to mention Setanta Television, a sports subscription broadcaster, even 
though it is only available in roughly half of Irish homes. Although it has been in existence 
since 1990 it initially concentrated on acquiring rights for one-off pay-per-view events: 
typically Irish sports events which were marketed to disaporic audiences in the UK, US and 
Australia. In the mid-2000s it moved into the subscription market on a very ambitious scale, 
competing with BSkyB for English Premiership soccer rights. Although the two founders of the 
company retain a 35% shareholding, the acquisition of English Premiership rights for €570m 
together with other high profile investments in Formula 1 and the 2007 Rugby World Cup, led 
the company to the international financial markets, where the company raised €400 million 
between 2005 and 2007. As a result Benchmark Capital and Goldman Sachs are substantial 
shareholders, whilst Doughty Hanson, owners of TV3, paid €100m for a 20 per cent stake in 
the company. This valued Setanta at €500 million.  
 
However in early 2009 it became clear that Setanta the investment in UK rights had not 
attracted sufficient subscribers in the UK and the UK arm of the company went bust owing 
several hundred million euro. This led to a restructuring of the rest of the company with the 
result that since July 2009, Setanta is 40% owned by a holding company owned by original 
founders Michael O’Rourke and Leonard Ryan and former Setanta  executive Mark O’Meara. 
The other 60% is owned by Gaiety Investments, the company of Irish concert promoter Denis 
Desmond.  
 
(The most recent development has been the emergence of local, cable-based broadcasters: 
City Channel now operates channels serving three Irish cities whilst there are an increasing 
number of community-oriented television broadcasters. Thus far their influence has been 
localized and minimal (in some cases they serve populations as small as 25,000 people). 
However in August 2007, Liberty Global the US company which also owns the only cable 
company in Ireland UPC (formerly NTL and Chorus Communications) took a minority stake in 
City Channel with a view to acquiring full control at an unspecified future date. It is apparent 
that Liberty see City Channel as a model for developing similar cable services in other 
European countries: in April 2008 City Channel announced plans to begin cablecasting in 
Hungary under the name City 7.)  
 
As noted above external players have been a de facto element of the Irish broadcasting market 
since (before) its inception. However, although this meant that, the national television 
broadcaster RTE faced competition for audiences from the its establishment in 1961, this was 
not initially accompanied by competition for advertising revenues. Since the late 1990s, 
however, competition became even more intensive as UK-based broadcasters such as Channel 
4, MTV, Sky and Nickleodeon, which had hitherto ignored the Irish market began offering Irish 
advertisers local “opt-out” spots and established sales offices within the Republic of Ireland. 
Despite the identification of Ireland as an advertising market, however, few of the external 
players in the Irish television market have sought to localize the content of their offerings. (The 
one notable exception to this was Sky News which offered an Ireland-specific news bulletin for 
a brief period in the mid-2000s.)  
 
Perhaps as a result, despite an increasingly broad range of channel offerings, Irish channels still 
routinely secure 50% of the total audience, (as reflected in the table below.) However, the 
presence of these external players also serves to reduce concentration levels in the Irish 
market. Thus the HH index for Irish television broadcasting in 2005 was 1369.9 and in 2010 
was 1535. 
 
 

Television: share of national market 2010 and 2005. 



Channel 2010 Share 2005 Share 

RTÉ One 24.12 25.72 

RTÉ Two 9.39 12.08 

TV3 11.50 12.90 

TG4 2.13 3.23 

3e 1.17 0.00 

Setanta Ireland 0.54 0.24 

UTV 3.97 5.76 

Channel 4 3.10 4.05 

Comedy Central 0.83 0.46 

Comedy Central +1 0.36 0.00 

Discovery Ireland 0.57 0.00 

E4 1.10 1.44 

E4 +1 0.38 0.00 

E! Entertainment 0.39 0.00 

Living 0.97 0.00 

MTV 0.36 1.06 

Nickelodeon 0.90 1.05 

Nick Jr 0.53 0.00 

Sky 1 1.63 2.40 

Sky News 0.91 1.68 

Sky Sports 1 0.87 1.10 

Sky Sports 2 0.42 0.55 

Sky Sports News 0.56 0.00 

BBC1 4.64 6.40 

BBC2 2.86 3.73 

Other 25.72 16.14 

Total TV 100.00 100.00 

 
 
3.2.2 Radio 
 
With regard to radio, there are 57 licensed independent ‘sound broadcasting services’ (radio 
stations) in Ireland. These consist of two national independent commercial radio stations 
(‘Today FM’ and “Newstalk 106”

2
), six regional music stations (iRadio North West and iRadio 

North East, Spin South-West, Beat FM, 4FM and Spirit ), 27 local independent commercial 
stations and 20 Community/Community of Interest. The remainder consist of “institutional” 
(usually hospital) stations. Local radio usually means a county radio station, i.e. the ranges of 
these stations roughly coincide with county boundaries. Community and community of 
interest stations generally attract small audiences and as a consequence carry little 
advertising (indeed they are frequently expressly prohibited from doing so). Furthermore, in 

                                                 
2 Technically Newstalk is referred to as “quasi-national” since more remote areas of the western seaboard cannot receive its signal.

 



contrast to television broadcasting, UK stations do not play a major role in the Irish market 
although there is some signal overlap especially on the East Coast. 
 
When local radio licences were initially offered in 1988, the consortia behind individual 
stations were also local in nature, driven by local business people, lawyers, accountants, etc. 
However after 2001, the BCI relaxed the ownership rules concerning local radio, permitting 
multiple station ownership. As a result, as of September 2007, of the 26 local radio stations 
licenced by the BCI, only 5 are not owned by one of the following groups: Communicorp, Q 
Radio Network, Radio Kerry Group, Thomas Crosbie Holdings, the Tindle Group and UTV. 
Most recently Communicorp has moved to the forefront of these groups, however. Owned by 
Denis O’Brien, the businessman who made his fortune in the mobile telephony sector both in 
Ireland and in the Caribbean, Communicorp was established with the launch of 98FM in 
1989. Since then the group has gone international and now owns 42 radio stations in Ireland 
and Eastern Europe. In July 2007, Communicorp acquired three stations – national 
broadcaster Today FM, Dublin station FM104 and the Donegal local station Highland Radio 
from British media group Emap. Since this placed the two national commercial broadcasters 
and the two leading Dublin-based local stations in the hands of Communicorp which would 
cumulatively have controlled nearly a quarter of the total number of commercial stations in 
Ireland, the deal was subject to approval from the Irish Competition Authority. The authority 
ultimately approved the deal subject to the condition that Communicorp divest itself of FM104. 
This occurred in February 2008 when the station was sold to UTV, another player actively 
seeking to acquire more radio stations. UTV grew out of the company holding the commercial 
television franchise for Northern Ireland. In addition to 12 stations in the UK, UTV now owns 
five stations in the Republic of Ireland.  
 
The Communicorp deal raised some concerns about the extent to which the Irish Competition 
Authority was competent to deal with the media plurality issues thrown up by the extent of 
cross-media ownership enjoyed by the Communicorp group. As a result, in March 2008 an 
advisory group was appointed to examine whether existing competition legislation required 
updating to take account of diversity of opinion when adjudicating on mergers in the media 
sector. Furthermore, in April 2008 the Broadcasting Commission of Ireland initiated an 
investigation into the implications of Denis O’Brien’s increased holding in Independent News 
and Media for his broadcast radio holdings. The result of that investigation, published in July 
2008, concluded that the businessman’s increased press holdings should not impact on his 
right to retain his broadcast interests. 
 
The combined local/national nature of the Irish market makes it difficult to arrive at an 
objective basis for calculating degrees of concentration. Because the franchise areas of local 
stations are geographically distinct, they effectively constitute different markets. Thus for our 
purposes we have treated the local stations as a single block averaging their market share 
across the state. Thus the HHI index falls from 10,000 in 1988 (pre-liberalisation) to 5072 and 
4314 in 1996 and 2000 respectively. As of 2008, by which point Communicorp had acquired 
both national commercial stations the figure had fallen to 3866 although this represented an 
increase on the figure for 2007 when Today FM and Newstalk were owned by different 
companies. It should be acknowledged that the decision to treat local stations as a single 
block does overstate the degree of concentration in the radio market since in reality the 26 
local stations are owned by 11 separate companies (including Communicorp).  
 
3.2.3 Cable TV and satellite TV platform providers 
 
The Irish multichannel market is based around three different distribution technologies: 
satellite (DTH), cable and MMDS. Historically, there has only been one player in the Irish 
satellite market, BSkyB. By contrast, the older cable and MMDS markets were initially 
constituted by a myriad of small-scale players. When MMDS began to emerge as distribution 
technology in the 1980s, many of the established cable companies, moved into that market 
too. From a regulatory perspective, however, the satellite and cable/MMDS markets are 
effectively regarded as one. This found overt expression in 2004 when the Irish Competition 
Authority considered whether to approve a merger of two cable companies which would 
effectively create an Irish cable monopoly. In giving its approval the Authority argued that 
cable and satellite content offerings constituted effective substitutes and that the availability of 



satellite television packages via BSkyB permitted competition in the multichannel market even 
if there was only one cable/MMDs operator. 
 
As of 2011 the cable market in Ireland is effectively a monopoly controlled by UPC, a 
subsidiary of John Malone's Liberty Global Incorporated. This represents the culmination of a 
concentration process which began in the 1970s driven initially by RTE Relays, a subsidiary 
of the national broadcaster RTE. The state began to licence private cable operators (initially 
mainly in Dublin) in the early 1970s with a view to giving those households which could 
already access terrestrial signals from UK broadcasters a better signal. The service spread 
slowly to other urban areas, reaching Waterford, Cork, Limerick and Galway by the mid-
1980s. As a consequence cable systems remained geographically concentrated in urban 
areas, and for the most part were owned by a patchwork of dozens of smallscale operators. 
 
However, in the 1980s and 1990s two operators began to scale up through acquiring smaller 
operations. RTE Relays had been acquiring operators in the Dublin area since the 1970s and 
in 1984 won approval to acquire Dublin Cable Systems from Canadian operator Rogers 
Cable. The merger attracted  the attention of the Restrictive Practices Commission (a 
precursor of the Competition authority) but the Commission argued that the availability of 
programmes via terrestrial signals and the emergence of a market in Direct to Home satellite 
broadcasting constituted sufficient competition in the content delivery market. Two years later 
in 1986 RTE merged all of its cable subsidiaries into a new company named Cablelink which, 
though largely limited to operating in the Greater Dublin area, Galway and Waterford was by 
far the largest operator in terms of subscribers in the country. In 1990, RTE was instructed by 
the then Minister for Communications, Ray Burke to sell off its entire stake in Cablelink. The 
reasons for the instruction were understood as politically motivated and designed to weaken 
RTE at a point when the state was seeking to promote competition in all aspects of the Irish 
broadcasting. However, in the event, the RTE authority refused to countenance a complete 
sell-off. As a result the when Cablelink did go on the market, the successful bidder, PTT 
Telecom Eireann (later Eircom) only acquired 60% of the company. 
 
In 1999 the state effectively instructed RTE and Eircom to sell off their respective 40% and 
60% stakes in Cablelink. It was suggested that Eircom’s stake represented a conflict of 
interest in that it was not in Eircom’s interest as a provider of voice telephony services to 
encourage their cable subsidiary to explore the technical possibilities of offering similar – i.e. 
potentially competitive - services over cable.  The sale attracted enormous interest with 
bidders including Denis O'Brien's Esat Telecom and Prince's Holdngs, the other major cable 
operator in the country. Ultimately, however, the UK-based NTL were successful paying out 
€680m to acquire the company. 
 
In a parallel development, back in 1992, Independent News and Media (INM) had established 
Prince's Holdings as a joint venture with John Malone"'s Tele-Communications International 
(TCI) and United International Holdings, with the latter two each taking 25% of the stock and 
INM taking the remaining 50%. In 1998 TCI would increase its holding to 50% when it bought 
out UIH's share. Over the course of the 1990s, Prince's Holdings acquired a number of Cable 
and MMDS operators outside Dublin before, after acquiring Cable Management Ireland, 
rebranding as Chorus Communications in 2000. The acquisition of Suir-Nore Relays in 2004 
was the final major acquisition. In 2004, INM sold its entire stake in Chorus to Liberty Global.  
 
Thus by 2005 there were two major cable companies operating in Ireland. However, this state 
of competition did not last long. In November 2005 the Competition Authority gave the go-
ahead for Liberty Global to take over NTL. Despite the fact that this created a de facto cable 
monopoly, the Competition Authority argued that the merger did not lessen competition 
because Chorus and NTL had hitherto served distinct geographical markets (and were, in 
effect, already monopolists within those markets.) Furthermore, as noted above, the satellite 
packages offered by BSkyB ensured that Irish consumers did had some choice in terms of 
which multichannel operator they opted for.  
 
However, the Competition Authority did express concern about the degree of cross-ownership 
between Liberty Global and News Corporation and - through News Corporation -  BSkyB. (By 
2005 Liberty Global was the largest single shareholder in News Corporation although, 



crucially the Murdoch family retained a larger number of voting shares.) As a consequence 
the Authority insisted on a management structure designed to maintain a Chinese wall 
between Chorus/NTL (the company was later rebranded as UPC) and BSkyB, especially in 
negotiations between the two entities for channel space allocation on the UPC cable platform. 
(The cross-ownership issue has arguably become less significant since 2008 when News 
Corporation and Liberty Global agree an asset swap in which Liberty swapped its 16.4% 
News Corp holding for 38% of DirecTV's shares, then held by News Corporation). 
 
Nonetheless the net effect of all this activity has been to a highly concentrated multichannel 
market in Ireland. In 2004, before the NTL/Chorus merger the HHI for multichannel was 3643. 
As of 2008, this had risen to 5102. Furthermore the last decade or so has seen a consistent 
increase in BSkyB’s market share from 28% of all multichannel subscribers in 2002 to 52% in 
2008.   
 
3.3 Telecom distribution Media 
 
3.3.1 Wireline 
 
Eircom, the former state-owned PTT, remains the largest single player in the Irish wireline 
market. However, with the arrival of local loop unbundling and competing infrastructures for 
voice telephony (most notably cable), the market has become significantly more competitive 
since 2008. 
 
As in broadcasting, for the bulk of the 20

th
 century, wired telecommunications was directly 

controlled by the state. From 1922 until 1984, telephony and telegraphy were run directly by 
the Department of Posts and Telegraphs. In 1984, there was a substantial reorganization of 
the administration of both postal and telecommunications sectors. Two semi-state bodies – 
An Post and Telecom Eireann – were established to take over day to day responsibility for the 
operation of, respectively, the postal service and the telephone and telegraph service. Thus 
telecoms remained a state monopoly, but Telecom Eireann, though publicly-owned company 
immediately adopted a more commercial approach to the manner it conducted its business. In 
this respect it anticipated the pressures to end the protected position of European PTTs and 
to apply a more commercial approach in general that would emerge from the European 
Commission in the 1980s.  
 
Ireland’s increasingly neo-liberal political economic environment combined with Telecom’s 
improving financial fortunes through the 1980s and early 1990s ensured that the possible 
privatization of the company became an issue for public debate. The first chairman of 
Telecom Eireann, Michael Smurfit, was also a vocal advocate of privatisation opining in June 
1988 that “it was a question not of if but of when the Government decided to privatise”

3
 albeit 

this was a stance which the then government made clear was not official policy.  
 
Much of the impetus to privatize derived from the perception that Telecom Eireann would 
increasingly face competition, even if it was the de jure monopolist within Ireland and, as 
such, it needed the “flexibility” that came with private status to meet such competition.  In 
1988 Michael Smurfit had pointed to the inevitability of the liberalization of the Irish market as 
a result of “new technologies, international trends and European Community requirements.”

4
 

(Italics added) Limited competition in the provision of some terminal equipment had been a 
fact of the Irish market since the 1983 Postal and Telecommunication Act. To that extent 
then, Irish telecommunications policy was ahead of the game when the EU's critical Green 
Paper on Telecommunications Policy appeared in May 1987, stressing the virtues of 
“liberalizing” European telecommunications markets.  
 
By the early 1990s competition was in any case increasingly the norm on international routes. 
The  development of sophisticated call back technologies meant that de facto, Irish 
companies were already bypassing the Telecom Eireann network for international calls by 

                                                 
3
 "Local call time charges inevitable", Irish Times, 29 June 1988. 

4
 Telecom Eireann (1988), Report and Accounts for the year ended 31

st
 March 1988, p. 10 



1992.
5
 By 1992 international competition threatened a “severe financial crunch”,

6
 as the 

volume of international calls originating in Ireland began to drop with calamitous swiftness. 
Nor was competition limited to foreign companies. In December 1992, the Department of 
Communications licensed an Irish-based consortium ESAT Telecom to lease lines from 
Telecom Eireann with a view to competing in the long distance business calls market.

7
 

Following protracted negotiations on the cost of leasing lines from Telecom, ESAT finally 
secured its first customer in October 1993.

8
 

 
The final nail was driven into the coffin of Telecom’s exclusive privilege of the Irish voice 
telephony market in May 1993 when the EC Council of Telecommunications Ministers 
approved plans to liberalize the key voice telephony market by 1998. Immediately the Irish 
Communications Minister, Brian Cowan, requested that Ireland be allowed to derogate from 
the liberalization project until 2003 to allow Telecom Eireann to prepare for the full rigours of 
competition.  
 
In practice, however, the state did not avail of the derogation, permitting full-scale competition 
from 1998. This was in no small part due to a change of heart on the part of the state as to 
the future of Telecom Eireann. By 1998 it had become clear that the state intended to 
privatise the PTT. Initially it was assumed that the state would retain a "golden share" (i.e. a 
majority stake) in the company but it was later decided to privatise the entire company. The 
Eircom flotation was (and remains) the largest privatisation in Irish corporate history. 
 
However, though the launch onto the stock exchange was initially successful (in that the 
share price grow about 20%), the increase prived short-lived and within 12 months the value 
of the share had fallen to half their initial value. This lead to some unexpected fallout: in 2001 
two consortia (one led by Denis O'Brien, the other by Tony O'Reilly), launched bids to acquire 
majority shares in the company. The O'Reilly-led Valentia consortium proved successful, and 
the company was taken private again with O'Reilly as Executive Chairman. (Eircom’s 
ownership has shifted twice more since: in 2006 Australian investment firm Babcock and 
Brown acquired the company from the Valentia Group. Then in 2009, after Babcock and 
Brown effectively collapsed, the Singaporese telco Singapore Technologies Telemedia 
acquired Eircom for €140m becoming the fifth owner in a decade.) 
 
In the meantime, Esat Telecom had quickly moved into the consumer market, and from 1998 
constituted the first direct competition for Telecom Eireann’s domestic consumers. Within 
three years, however, Esat was bought outright by BT which rebranded as BT Ireland. Initially 
at least, both business and domestic customers were slow to switch from Eircom as their 
fixed line provider. This was particularly true of domestic customers: as late as 2006, Eircom 
accounted for 86% of the domestic landline market. However, this situation has begun to 
change rapidly in the past three year. As of 2011, Eircom’s overall share of the fixed telecoms 
market has fallen to 61.3% and even amongst domestic customers it only hold 64% of the 
market. This is reflected in changes in the HHI index between 2008 and 2011 which fell from 
4888 to (a still concentrated) 4231. 
 

Wireline Market Share 2011 

Eircom 61.3 

UPC 5.4 

Vodafone 17.4 

Imagine 2.3 

Cable and Wireless 2 

Others 11.5 

 
The increased competition is partially due to the relatively late exploitation of cable 
infrastructures to offer voice telephony. After acquiring Chorus and, subsequently, NTL, 
Liberty Global invested significant capital in upgrading the cable network to facilitate two way 

                                                 
5
  Gail Seekamp, “California computer makes for cheap calls”, Sunday Business Post 26/7/92. 

6
 "Telecom faces Financial Crunch" Business and Finance Magazine, p. 1, 30/7/92.  

7
 Douglas Dalby "Business Communicator" Irish Times, 26 Mar 1993. 

8
 ACT Kindle, a software company. "O'Brien targets the home phone market" Irish Times 22 Oct 1993. 



communications. This has allowed UPC to become a significant player in the ISP market (see 
below) but has also allowed it to gain foothold in the home phone market. This remains small 
for now (although some surveys suggests that in urban areas like Dublin up to a third of all 
home phone subscriptions are now with UPC) but there is reason to think that UPC's market 
share will increase precisely because it can offer voice telephony as part of a bundle of 
telecoms services (i.e. broadband internet and television).  
 
Bundling has also facilitated Vodafone‘s (the largest mobile telephony operator in Ireland) 
acquisition of nearly a fifth of the fixed line market. (Vodafone offers home phone and 
broadband internet bundles.) Vodafone's ascent in this market has also been driven through 
acquisitions of smaller fixed lines companies, including Perlico in 2007 and elements of BT's 
consumer telecoms (as opposed to network/infrastructure) business in 2009.  
 
However, there is also reason to think that the economic recession has also overcome 
consumer reluctance to abandon the incumbent operator (Eircom) as subscribers have 
experienced rapid declines in real incomes. The last quarter of 2010 in particular saw more 
switching from one fixed line provider to another than in any three month period since the 
Irish market was liberalized in December 1998. As the incumbent operator, this 
disproportionately affected Eircom which had more customers to lose in absolute terms than 
any of its competitors. 
 
3.3.2 Wireless Market 
 
There are three dominant players in the Irish mobile phone market: Vodafone Ireland, O2 
Ireland and Meteor. These are owned respectively by Vodafone, Telefonica and Eircom. 
There is also a fourth smaller player, Three Ireland, a UMTS-based network owned by 
Hutchinson Whampoa. 
 
The mobile telephony market was originally a monopoly: the first mobile phone company, 
Eircell began operations in 1986 as a wholly-owned subsidiary of an earlier incarnation of 
Eircom (Telecom Eireann ) then still a state-owned PTT which also enjoyed a monopoly in 
landline telephony.  
 
In 1995, the state advertised for a second mobile phone licence. Several privately owned 
consortia companies submitted bids but Esat Digifone, a joint venture between Norwegian 
PTT Telenor and Irish entrepreneur Denis O'Brien (whose Esat Telecommunications already 
offered limited fixed line telecom services to the corporate market) succeeded and in 1997 
Esat Digifone commenced commercial operations.  
 
(It has subsequently been alleged that the success of the Esat bid was influenced by 
payments made to then Minister for Communications, Michael Lowry. The allegation has 
been the subject of a long investigation by a public tribunal. Although the tribunal has yet to 
publish definitive findings the interim finding suggest that payments were made by O'Brien to 
Lowry and that these materially influenced the decision to award the second telephone 
licence.) 
 
Esat Digifone quickly established a significant share: within three years of its establishment it 
had secured 40% of all Irish mobile subscribers and the HHI index fell from 10,000 in 1996 to 
5200 by 2000. Perhaps as a consequence of this success, by 1999 O'Brien and Telenor were 
competing to acquire outright ownership of Digifone. After the Esat Board rejected a Telenor 
bid for a majority stake in the company, the Telenor approach was regarded as a hostile. The 
matter was settled in 2000 when British Telecom entered the fray with a friendly takeover 
offer which was accepted and Esat became a wholly-owned subsidiary of BT.  
 
The following year (2001), BT de-merged its wireless division (including Digifone) to create an 
independent company mmO2 plc. This company traded as a standalone operation until 2005 
when it was acquired by Spanish telco Telefonica.  
 
In meantime, the late 1990s saw Eircom, owner of Eircell begin a move to sell off the mobile 
subsidiary. The context for this decision (which appeared counter-intuitive since it was the 



most profitable element of Eircom) was the full privatisation of Eircom in 1999. The sale of 
shares in Eircom was easily the most successful share offer in Irish corporate history, at least 
in terms of the level of investor interest: 500,000 "ordinary" investors (I.e. non-institutional 
investors) acquired shares in the company. However, although the share price of the newly 
privatised company did rise in the weeks immediately post-privatisation, the value of the stock 
began to plummet after the first month leaving investors nursing substantial losses. Thus the 
Eircell subsidiary sale was understood as an attempt to boost the share price as it was 
estimated that it might net the parent company in the region of  £IR3 billion. In May 2001 the 
Eircom board (including strategic partners telcos Telia and KPN) approved a Vodafone offer 
for the company. 
 
The final major player in the Irish mobile market, Meteor began operations in 2000 after 
securing the third mobile licence in 1998. (The company was due to begin operations earlier 
but the unsuccessful bidder in the licensing process, Orange Telecoms, challenged the award 
process and the ensuing legal machinations were not completed until early 2000.) Meteor, 
owned by a consortium made up of Western Wireless, RF Communications and TWG Ireland, 
was not initially successful: after four years in the market it’s share was just 7% and the HHI 
index fell marginally from its 2000 figure of 5200 to 4458 in 2004. However, in 2005, Eircom 
expressed an interest in re-entering the mobile market and made advances to Meteor. At one 
point three groups competed to acquire Meteor, including Eircom, Smart Telcom and Denis 
O'Brien (who was also seeking to re-enter the mobile market). Ultimately, however, both 
Smart and O'Brien pulled out leaving the field clear for Eircom who acquired Meteor for 
€410m. Eircom subsequently invested heavily in the branding and marketing of Meteor and 
successfully grew the market share to nearly 20% by 2008 (leading the HHI index to drop to 
3274 the same year).  
 
As of 2011, the Irish mobile market is dominated by international players headquartered in the 
UK, Spain, Singapore and Hong Kong. There has been evidence to suggest that, as a 
consequence of its oligopolistic tendencies the Irish mobile market produced unusually high 
revenues per customer by international standards. In Spring 2005 the Irish telecoms regulator 
COMREG issued a statement arguing that O2 and Vodafone were at least tacitly colluding in 
price-setting, noting that Vodafone and O2 were  
 

"aware of their common interests in ways which are conducive to the creation and 
maintenance of a position of collective dominance on the market for wholesale mobile 
access and call origination in Ireland, without the need for the parties to enter into an 
agreement or to resort to a concerted practice in order to cause prices to align or to 
deny access". (COMREG 05/14) 

 
This finding was subsequently upheld by the European Commission who threatened 
sanctions if such behaviours continued.  
 
3.4 Online Media 
 
3.4.1 ISPs 
 
Relative to other media sectors, the ISP segment has witnessed a significant decline in 
concentration over the past decade. Although initially the internet service provision market 
was largely indigenously-owned (large players like AOL having apparently considered the 
Irish market too small to aggressively target), this has changed dramatically in the past 
decade through the arrival of new ISPs using cable delivery systems and offering mobile 
broadband. 
 
When the sector began in the early 1990s, it was constituted by a handful of small companies 
including Ireland On Line (which was owned by the An Post, the postal operator) Indigo, 
Internet Ireland, Club Internet, Internet Exchange and Business Network Ireland. Telecom 
Eireann (Eircom) also entered the market establishing TINET as a subsidiary. In 1999, Esat 
purchased EUnet and Indigo briefly becoming the largest ISP in the state. (Esat would sell its 
internet business along with the rest of the company to BT in 2001.) However as the 2000s 



progressed Eircom leapt ahead, accounting for 87% of all subscriptions by 2004. As a 
consequence the market was highly concentrated with a HHI of 7642 at this point. 
 
However, as a result of the infrastructure investment made by UPC in the wake of their 
acquisition of Chorus and NTL by 2008 UPC was able to offer broadband internet access via 
their cable network. This roughly coincided with the introduction of mobile broadband 
offerings from Vodafone and 02 (and later on from Meteor). Furthermore a number of new 
market entrants offering wireless broadband connections also emerged from 2005 onwards. 
As a consequence between 2004 and 2008, the number of companies with a 1% or higher 
market share increased from 4 to 14 and the HHI fell from 7642 to 3343. Inevitably this 
affected Eircom’s dominance: by 2008, though still accounting for the majority of internet 
subscriptions Eircom’s market share had fallen to 56%. The decline in concentration has, if 
anything, gather pace since 2008: as of 2010 Eircom’s share of the ISP market is down to 
41% even if one includes the market share of Eircom subsidiary Meteor. Mobile phone 
companies have been the major beneficiaries of Eircom’s decline: Three Ireland saw its share 
rise form 1% to 8% in two years, whilst O2’s share rose from 2% to 9%. The biggest single 
benefactor, however, has been Vodafone whose share of the ISP market has leapt from 3% 
in 2008 to 22% in 2010. This is partly due to the increased takeup of the Vodafone mobile 
broadband offering but is also driven by Vodafone acquisition of two existing ISPs, Perlico 
and BT Ireland. As a consequence, the HHI for the Irish ISP market has fallen to 2496 in 
2010.    
 
 
 
 
 
 
 


